بازاریابی شبکه ای

تالار گفتگوی پایگاه جامع نقدوبررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

تالار گفتگوی پایگاه جامع نقدوبررسی شرکتهای بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بسم الله الرحمن ارحیم

آنچه که حکم بازاریابی شبکه ای را ثابت می کند موضوع شناسی دقیق وبررسی تمام ابعاد اجتماعی فرهنگی اقتصادی بازاریابی شبکه ای است که نباید ازآن غافل شد

آخرین نظرات

در این بخش به دلیل یکسان بودن قرارداد شرکتها به بررسی اجمالی قرارداد شرکت های بازاریابی شبکه ای می پردازیم.


بسمه تعالی


قرارداد بین شرکت . . . . . با بازاریابان


1. موضوع قرارداد


انجام تبلیغات حرفه ای و ارائه خدمات مشاوره برای شرکت . . . به منظور معرفی و شناساندن محصولات شرکت و بازاریابی و جذب افراد علاقه مند به منظور ارتقاء فروش و سوددهی شرکت.


پس این قرارداد جهت انجام کاری معلوم از فرد طرف قرارداد تنظیم شده است.


  1. انجام تبلیغات حرفه ای

  2. ارائه خدمات مشاوره ای جهت محصولات شرکت (اعم از معرفی محصول، بازاریابی و جذب افراد علاقه مند.

  3. کمک به ارتقاء فروش و سود دهی شرکت

2.  مدت قرارداد


از تاریخ امضاء به مدت یکسال می باشد.


3.  مبلغ قرارداد


شرکت متعهد می شود که بر اساس فروش شخصی بازاریاب و نیز مجموعه وی ( طبق طرح تجاری شرکت ) به بازاریاب پورسانت پرداخت نماید. حداکثر تا پایان پنج روز اول کاری در هر ماه شمسی شرکت می بایست با بازاریاب در خصوص ماه قبل تسویه کامل انجام دهد. پورسانت ها به حساب بانکی بازاریاب ( بیز کارت ) واریز میگردد.


پلن سود دهی پورسانتی است و نیرو به سه روش می تواند کسب درآمد کند.


  1. فروش شخصی بازاریاب

  2. ورود افراد به تیم فروش و خرید آن افراد از محصولات شرکت

  3. میزان خرید یا فروش افراد تیم یا زیر مجموعه هایشان


4.  حقوق و تعهدات شرکت


1-4- شرکت متعهد می شود که به طور منظم بازاریاب را در جریان اطلاعات ضروری در مورد تغییرات کمی و کیفی محصولات شرکت قراردهد.


2-4- این نمایندگی بازاریابی شبکه ای غیر انحصاری بوده و شرکت این حق را برای خود قائل است که قرادادی مشابه با دیگر افراد حقیقی یا حقوقی امضاء نماید.


3-4- این قرارداد هیچ گونه تعهد استخدامی برای شرکت ایجاد نمی کند و از شمول قانون کار و بیمه خارج است.


4-4- شرکت نباید بازاریاب را ملزم به فعالیت و کارکردن در زمان یا مکان خاصی نماید.


یک طرفه بودن قرار داد شرکت از این قسمت شروع می شود.


  1. میزان تعهد شرکت نسبت به فرد متقاضی از بین چهار گزینه ذکر شده گزینه اول و چهارم است که به هر گزینه به صورت جداگانه می پردازیم

  2. گزینه اول که به ظاهر یک تعهد است عملاً هیچ تعهدی برای شرکت ایجاد نمی کند.

  3. گزینه دوم بجای تعهد شرکت برای خود حقی را محفوظ داشته که عملاً بی تعهدی نسبت به نیرو را اعلام نموده است.

  4. گزینه سوم که اوج بی تعهدی شرکت نسبت به نیروی حرفه ای تبلیغات شرکت خود را نشان می دهد. که این بند ناقض قانون اداره کار است و چنانچه فرد به اداره کار شکایت کند شرکت به مشکل جدی برخورد می کند و علت این بی تعهدی برای من هم مشخص نیست چون طبق قانون اداره کار هر فردی که در هر شرکتی حتی یک ساعت هم کار کند می بایست بیمه گردد (جهت اطلاع بیشتر از قوانین بیمه و مسئولیت های ناشی از آن با مشاوران بیمه در اداره کار مشورت نمایید)


جهت روشن شدن این مطلب به یک مثال بسنده می کنم


مثلاً اگر نیرو شرکت جهت کار مشاوره از دفتر خارج شود و تصادفی در این بین اتفاق بیفتد مسئولیت جبران خسارت او بعهده کارفرمای وی که با وی قرارداد دارد می افتد ولی در این قرارداد کسی پاسخگو نیست. (لطفاً حتماً با مشاور بیمه ای خود مشورت نمایید)


  1. قضاوت گزینه چهارم را از روی پیگیری های مستمر و فشار روانی که روی افراد جهت ورود ایجاد می کنند را به عهده شما می گذارم.


نتیجه گیری اول: پس با این تعهدات، شرکت هیچ آینده ای را برای افرادی که به تبلیغات حرفه ای این شرکت کمک می کنند متصور نیست.


 


5.  تعهدات بازاریاب


1-5- بازاریاب موظف است که کلیه مقررات وزارت " صنعت ، معدن و تجارت " را در خصوص بازاریابی شبکه ای رعایت نماید. مقررات شرکت و قوانین مرتبط دیگر نیز برای بازاریاب الزام آور می باشد. در صورت هرگونه تغییر در این مقررات ، بازاریاب باید خود را با این تغییرات همگام سازد.


چرا شرکت از نیرویی که در استخدام او نیست تعهد عمل به قوانین و مقررات را می گیرد؟


2-5- بازاریاب متعهد می شود که همة اطلاعات و اسناد فراهم شده توسط شرکت را اکیداً محرمانه تلقی کند و از آنها در راستای منافع خودش یا شخص ثالث استفاده نکند.


 نیرویی که در استخدام شرکت نیست چه تعهدی به محرمانه نگاه داشتن اطلاعات دارد؟


3-5- بازاریاب متعهد می شود که در برنامه های آموزشی و توضیحی ارائه شده توسط شرکت اعم از سمینارها و دوره های آموزشی با هدف به روز رسانی اطلاعات و آشنایی نسبت به شرکت و محصولات آن و نحوة کسب و کار ، شرکت کند.


نیرویی که در استخدام شرکت نیست چرا ملزم به حضور در جلسات شرکت می شود؟


4-5- بازاریاب حق ندارد در هیچ شرکت بازاریابی شبکه ای دیگر تحت هر عنوان جایگاه ثبت نموده و یا فعالیت نماید.


این ندادن حق برای نیرویی که در استخدام شرکت نیست چه لزومی دارد؟


5-5- مالیات بر درآمد این قرارداد به عهده بازاریاب است که طبق قانون توسط شرکت از حق الزحمه وی کسر می گردد و به مراجع ذی ربط پرداخت می شود.


فردی که در استخدام شرکت نیست چرا می بایست مالیات بر درآمدش را به شرکت بدهد؟


نکته جالب: شرکت هاحتی هزینه ارسال کالا را از فرد می گیرد که در قرارداد ذکر نشده که توسط بازاریابان شرکت ها قابل پی گیری قانونی است.


پس بیایید یک دو دوتا چهارتا کنیم تا ببینیم بازاریاب این شرکت ها چقدر درآمد دارند


اگر از درآمد فرد مالیات و هزینه ارسال کم شود عملاً شرکت به یک نیروی مجانی دست یافته است.


راه حل برخی از نیروها برای کم شدن هزینه حمل


استراتژی بازاریابان، خرید کالاهای مثلاً پر فروش و نگهداری آنها در خانه خود تا آنکه آنرا بعد از چند مدت به فرد دیگری بفروشند.


نکته جالب: شرکت نه تنها با این قرارداد نیروی مجانی بدست آورده اند بلکه در این حالت به انبار مجانی هم دست پیدا کرده اند.


6-5- بازاریاب نباید به بازاریابی محصولاتی که مورد تائید شرکت نمی باشد یا بازاریابی به شیوه ای که مورد تائید شرکت نیست ، مبادرت نماید.


چرا فردی که استخدام نشده باید مبادرت به بازاریابی به شیوه مورد تایید شرکت نماید؟


7-5- بازاریاب اجازه ندارد متقاضی بازاریاب دیگر را جذب کند.


8-5- بازاریاب نباید ادعا کند که در استخدام شرکت است. به هنگام معرفی فرصت های شغلی شرکت ، باید تاکید کند که پیشنهاد این کار ، پیشنهاد راه اندازی یک تجارت مستقل است ، نه پیشنهاد استخدام. به علاوه ، بازاریاب به هیچ وجه اختیار ندارد مسئولیتی را از طرف شرکت بر عهده کسی بگذارد یا کسی را مقید به انجام وظیفه ای از طرف شرکت کند.


چه تجارت مستقلی است که این همه تعهد را باید به شرکتی که هیچ تعهدی به او ندارد بدهد؟


9-5- بازاریاب نمی تواند به جای بازاریاب دیگری سفارش بدهد مگر با تائید کتبی آن بازاریاب.


10-5- بازاریاب باید اعضای زیر مجموعه خود را آموزش بدهد مگر با تائید کتبی آن بازاریاب.


فردی که در استخدام شرکت نیست چرا ملزم به ارائه آموزش است؟


11-5- بازاریاب بدون داشتن مجوز کتبی از شرکت نمی تواند از ابزارهای تبلیغاتی نظیر اینترنت ، پیام کوتاه و یا هر وسیله ای غیر از تبلیغات کلامی استفاده نماید.


12-5- تحت هیچ شرایطی بازاریاب حق بسته بندی مجدد و هر گونه تغییر در بسته بندی یا بر چسب های محصولات را ندارد.


13-5- بازاریاب اختیار اهدا ، فروش ، واگذاری یا انتقال امتیاز توزیع کنندگی خود را به دیگران ندارد مگر با مجوز کتبی از شرکت و بازاریابان مستقیم زیر مجموعه خود.


14-5- هیچ بازاریابی نباید محصولات شرکت را از طریق حراج اینترنتی عرضه نموده و به فروش رساند. فروش به غیر از مصرف کننده نهایی ممنوع می باشد. هیچ یک از منابع منتشره شرکت ( جزوات آموزشی ، بورشور ، خبرنامه ، کاتالوگ و ... ) نباید توسط بازاریاب فروخته شود.


15-5- ارسال هرزنامه اینترنتی ( ارسال ایمیل به کسانی که مایل به دریافت نیستند ) کاملا ً غیر مجاز است.


16-5- یک بازاریاب قبل از توضیح محصول به مصرف کنندة احتمالی می بایست کارت عضویت خود که حاوی کد ملی ، کد واحد و کد شرکت است ، ارائه دهد. توضیح محصول نباید بدون رضایت مصرف کننده احتمالی صورت پذیرد. بازاریاب در خرید محصول توسط مصرف کننده احتمالی نباید اصرار ورزد و هر جا مصرف کنندة احتمالی درخواست کرد، باید به معارفه محصول پایان دهد.


این بخش نیاز به توضیح ندارد چون حتماً با افراد پیگیری کننده شرکتها مواجه شدید که شما را زیر فشار روانی قرار می دهند.


17-5- یک بازاریاب در صورت فروش حداقل 70% از محصولاتی که از شرکت به صورت عمده خریداری کرده است ، قادر به گذاشتن سفارش مجدد می باشد.


6 - فعالیت در شرکت BIZ کاملاً رایگان بوده و بازاریاب اجازه ندارد برای جذب افراد جدید آنها را مجبور به خرید کالا نماید.


این بخش هم اگر تجربه حضور در یکی از این شرکتها را داشته باشید نیاز به توضیح ندارد.


1-6- بازاریاب شخصاً وظیفه جلب رضایت خانواده خود را در جهت کار در این شرکت دارد در غیر اینصورت این شرکت هیچ مسئولیتی را در جهت نارضایتی والدین و اعتراض آنها به عهده نمی گیرد.


2-6- بازاریاب وظیفه دارد که قیمت کالاها را بر اساس سایت رسمی شرکت اعلام نماید و همیشه در جهت کسب اطلاعات جدید کوشا باشد.


3-6- در صورت انجام هرگونه تخلف و عدم رعایت مقررات و دستورالعمل های کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای و این قرارداد ، بازاریاب، خود شخصاً مسئول بوده و باید جوابگوی شرکت و مراجع ذیصلاح باشد و شرکت اجازه دارد در صورت مشاهده هر گونه تخلف قرارداد را به صورت یکطرفه فسخ نماید.


4-6-  فعالیت افراد زیر 18 سال در شرکت ممنوع می باشد.


5-6- طبق دستورالعمل کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای ، کلیه پورسانت ها تا زمان حضور و حمایت مستمر و اشتغال فعال بازاریاب به امر بازاریابی پرداخت می شود ، در صورت عدم حضور فرد بازاریاب جایگاه او به حالت تعلیق درخواهد آمد و دسترسی بازاریاب به دفتر کاری سایبری امکان پذیر نخواهد بود.


چرا؟


6-6- بازاریاب باید بدون در نظر گرفتن سطح موفقیت خود در این تجارت همیشه فعال بوده و آموزش و اطلاعات صحیح را به سازمان فروش انتقال دهند و از آنها حمایت کنند.


چرا بازاریاب باید همیشه متعهد باشد در صورتی که بابت این تعهد هیچ حقوقی دریافت نمی کند؟


7-6- بازاریاب متعهد می شود که مشتریان کالاهای شرکت را مجبور به عضویت در شرکت و خرید اجباری ننماید.


8-6- بازاریاب اجازه ندارد که کالاهای این شرکت را به بازاریاب دیگر بفروشد.


9-6- بازاریاب حق گرفتن مکانی تحت عنوان دفتر آموزشی یا هر عنوان دیگر را ندارد.


10-6- در صورت مشاهده دفتر توسط بازاریاب ، و یا فعالیت در غیر دفاتر رسمی شرکت مسئولیت این تخلف به عهده بازاریاب بوده و شرکت BIZ مختار است از شخص خاطی در مراجع قانونی شکایت نماید.


11-6- بازاریاب حق تشکیل جلسات را در خارج از دفاتر و شعبه های رسمی شرکت ندارد.


12-6- بازاریاب باید از هر گونه ادعا و وعده هایی که منجر به گمراهی مصرف کننده یا زیرمجموعه گردد ، مانند : مقایسه گمراه کننده کالاها ، فرصت درآمدی دیگر شرکت ها و ... اجتناب نماید.


13-6- بازاریاب اجازه فروش امانی کالا را به هیچ عنوان ندارد.


14-6- بازاریاب اجازه دریافت دستی وجه از مشتری را نداشته و بایستی کلیه وجوه به حساب رسمی شرکت واریز گردد.


15-6- به بازاریابانی که در دوره های آموزشی شرکت BIZ حاضر شده و دوره ها را به اتمام رسانند ، گواهینامه پایان دوره اعطاء خواهد گردید.


16-6- بازاریاب وظیفه داشته که به کلیه قوانین ، مقررات و دستور العمل های کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه ای و مفاد مندرج در این قرارداد پایبند بوده و آنها را مراعات نماید ، مسئولیت تخطی از هر کدام از موارد مذکور به عهده شخص بازاریاب بوده  و شرکت . . . هیچ مسئولیتی را از این بابت متوجه خود نمی داند.


تاکید دوباره شرکت بر بی تعهدی؟!. . .


نتیجه گیری دوم: اگر این قرارداد برای شرکت الزام آور نیست و از بیمه و تامین نیرو سر باز می زند پس چرا اینهمه تعهد از فرد متقاضی گرفته می شود.


7.  فسخ قرارداد


هر یک از طرفین قرارداد می توانند در شصت روز اول پس از امضاء قرارداد آن را فسخ نمایند. پس از انقضای این مدت می بایست پانزده روز قبل از فسخ قرارداد این موضوع به صورت کتبی به طرف دیگر اطلاع رسانی شود.


8.  حل اختلاف


در صورت بروز اختلاف بین طرفین و عدم حصول سازش ، کمیته نظارت واجد صلاحیت رسیدگی به اختلاف می باشد. رای کمیته در این خصوص قطعی می باشد.


نتیجه نهایی جهت بازاریابان شرکتها:

بازاریاب گرامی به شرکتی تعهد داده اید که هیچ تعهدی به شما ندارد و آینده ای هم برای شما متصور نیست. مطالبی که در جلسات بیان می شود صرفاً جهت بازی با احساسات شماست.

پس تا دیر نشده خود را زیر بار تعهد دوستان و نزدیکان خود نبرید و تا آخر عمر خود را شرمنده آنها نکنید.

اگر هم نیرویی را وارد کردید نگران نباشید کاریست که انجام شده، همین الان با زیر مجموعه هایتان تماس بگیرید و صادقانه مطلب را با آنها در میان بگذارید و تصمیم گیری را به عهده آنها بگذارید.

چون خودتان هم تازه به این مطالب پی برده اید، حتی اگر نتوانید آنها را قانع کنید. حداقل اینست که شما دیگر شرمنده آنها نخواهید بود و می توانید برای آینده خود از نو تصمیم گیری کنید.


برگرفته شده از seller.blog.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">